Analisis Dan Perancangan Sistem Informasi Layanan Publik Berbasis Web Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanjung Jabung Barat

  • Tommy Fajerin stikom
  • Herry Mulyono stikom

Abstract

The system of population document and civil registration services in Tanjung Jabung Barat Regency which is still done manually, as well as the distance to the distant district capitals makes the community must pay a significant amount of cost and time for document management. In this study, an analysis and design of web-based public service information systems at the Department of Population and Civil Registration of West Tanjung Jabung Regency, using the Unified Modeling Language (UML) method as structured modeling in the form of Use Case Diagrams, Class Diagrams, and Activity Diagrams to illustrate the analysis and system design. This research resulted in a design and prototype of a web-based public service information system for submitting applications for Resident Identity Cards, Family Cards, Birth Certificates and Death Certificates. For more complete features, researchers can then add more request types for other documents such as moving certificate, marriage certificate, certificate of endorsement of children, and other deeds of civil registration.

References

[1] Republik Indonesia. 2009. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik. Lembaran Negara RI Tahun 2009, No. 112. Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
[2] Taufiqurokhman; Satispi, Evi. 2018. Teori dan Perkembangan Manajemen Pelayanan Publik.
Tangerang Selatan : UMJ Press.
[3] Republik Indonesia. 2013. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependudukan. Lembaran Negara RI Tahun 2013, No. 232. Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
[4] Republik Indonesia. 2018. Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 96 Tahun 2018 Tentang Persyaratan dan Tata Cara Pendaftaran Penduduk dan Pencatatan Sipil. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2018 Nomor 184. Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
[5] Republik Indonesia. 2018. Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 95 Tahun 2018 Tentang Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2018 Nomor 182. Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
[6] Laudon, Kenneth C; & Laudon, Jane P. 2014. Management Information Systems (Managing The Digital Firm). Thirteenth Edition. United States of America : Pearson Education Inc.
[7] Republik Indonesia. 2019.Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2019 Tentang Pelayanan Administrasi Kependudukan Secara Daring. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2019 Nomor 152. Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
[8] Saputra, Chindra; & Effiyaldi. 2017. Analisis dan Perancangan Sistem Informasi Administrasi Kependudukan Pada Desa Kota Karang. Jurnal Manajemen Sistem Informasi , Volume 2, Nomor 3. STIKOM Dinamika Bangsa.
[9] Anggiawan, D. D.; Pandie, Emerensye S.Y.; & Boru, Meiton. 2018. Sistem Informasi Pelayanan Publik Kelurahan Bakunase Kota Kupang Untuk Peningkatan Kualitas Pelayanan Berbasis Web. J-ICON Jurnal Komputer & Informatika, Volume 6, Nomor 2. Universitas Nusa Cendana.
Published
2020-09-27
How to Cite
FAJERIN, Tommy; MULYONO, Herry. Analisis Dan Perancangan Sistem Informasi Layanan Publik Berbasis Web Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanjung Jabung Barat. Jurnal Manajemen Sistem Informasi, [S.l.], v. 5, n. 3, p. 406-417, sep. 2020. ISSN 2548-5873. Available at: <http://ejournal.stikom-db.ac.id/index.php/manajemensisteminformasi/article/view/910>. Date accessed: 29 nov. 2020. doi: https://doi.org/10.33998/jurnalmanajemensisteminformasi.2020.5.3.910.